Elektronická identita (eIdentita) a Národní bod pro identifikaci a autentizaci

Národní bod pro identifikaci a autentizaci (dále jen Národní bod) slouží jako nástroj pro bezpečné ověření totožnosti uživatelů, při přístupu k online službám veřejné správy ČR jako jsou např. Očkovací portál občana, Daňový portál a řady dalších služeb (kompletní seznam je dostupný zde).

Ověření totožnosti probíhá vždy přes jeden z identifikačních prostředků. Tyto prostředky jsou napojeny na Národní bod, zprostředkovávají je akreditovaní poskytovatelé.

  1. eObčanka – novější typ občanského průkazu, který se vydává od 1.7. 2018 (s aktivovaným čipem)
  2. NIA ID – identifikační prostředek založený na použití kombinace uživatelského jména, hesla a jednorázové SMS
  3. Mobilní klíč eGovernmentu – identifikační prostředek, umožňující přihlášení pomocí mobilní aplikace
  4. Identifikační prostředky vydávány třetími stranami („kvalifikovanými správci“):
  • BankID – bankovní identita od jedné z bank co tuto službu poskytují svým klientům
  • MojeID (od NIC.CZ, zájmové sdružení právnických osob)
  • Čipová karta Starcos (od společnosti První certifikační autorita a.s.)

 

Jaký identifikační prostředek zvolit?

  • Pokud již využíváte ověřování totožnosti pomocí jednoho z dostupných identifikačních prostředků, bude pro vás nejjednodušší použít stejnou metodu i pro další online služby.
  • V případě, že používáte internetové bankovnictví ČS, ČSOB, KB, MONETA nebo Air Bank, máte možnost ověřit svou totožnost přes něj.
  • Máte-li zřízenou datovou schránku, můžete si prostřednictvím webových stránek Mojedatovaschranka.cz založit NIA ID, nebo Mobilní klíč eGovernmentu online.

Jestliže nemůžete využít žádnou z možností výše, budete si muset zařídit zcela nový identifikační prostředek. Zažádat o něj lze online, ale pro jeho aktivaci budete muset navštívit osobně CzechPoint a prokázat se na místě dokladem totožnosti (OP či pas).

  • Pokud máte chytrý telefon, doporučujeme zvolit Mobilní klíč eGovernmentu.
  • Pokud nemáte chytrý telefon, ale máte jiný mobilní telefon, bude pro vás vhodnější NIA ID.

 

Jak získat zvolený identifikační prostředek?

eObčanka ↓ Bankovní identita (BankID) ↓
NIA ID ↓ Moje ID ↓
Mobilní klíč eGovernmentu ↓ Čipová karta Starcos ↓

 

eObčanka

eObčanka je nový typ občanského průkazu, obsahující čip. Tento nový typ průkazu se vydává od 1.7. 2018. Pro použití OP jakožto identifikačního prostředku pro přístup online službám eGovernmentu je třeba mít průkaz nového typu (vydaný po tomto datu) a také zajistit aby čip v něm byl aktivovaný.

O výměnu starého a vydání průkazu nového typu, či samotnou aktivaci čipu, lze zažádat na pracovišti osobních dokladů na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností.

Pro následné použití eObčanky k ověřování totožnosti z pohodlí domova, je nutné mít k dispozici čtečku čipových karet (Smart card) a nainstalovanou obslužnou aplikaci eObčanka na svém PC nebo mobilním zařízení.

Více informací:

 

NIA ID

Národní Identitní Autorita (NIA) je státní instituce, která zajišťuje elektronickou identifikaci uživatelů pro státní portály a NIA ID je identifikační prostředek založený na kombinaci jména, hesla a SMS kódu, který byl dříve označovaný jako uživatelský účet, OTP či UPS.

 

Postup založení přes datovou schránku

V případě že již máte zřízenou datovou schránku, můžete NIA ID zjednodušeným způsobem online, dle následujícího postupu: 

  1. Přihlaste se do své datové schránky na počítači přes webové stránky mojedatovaschranka.cz
  2. Přejděte do sekce Nastavení
  3. Klikněte na Informace o schránce
  4. Klikněte na Zřízení identity v Národním bodu
  5. Klikněte na Přejít na zřízení identity v Národním bodu
  6. Udělte souhlas s předáním údajů, které o vás má portál schránky
  7. Zvolte NIA ID a klikněte na Založit
  8. Postupujte podle instrukcí – potvrďte registraci nového zařízení a souhlas se založením

 

Postup založení bez datové schránky

Jestliže potřebujete zřídit NIA ID a již používáte jiný identifikační prostředek, lze NIA ID jednoduše aktivovat na webové stránce identitaobcana.cz, po přihlášení pomocí vašeho jiného stávajícího identifikačního prostředku.

Pokud nemáte aktivován jiný identifikační prostředek, ani datovou schránku, budete muset navštívit osobně CzechPoint. Na místě vám bude NIA ID aktivováno poté co se prokážete dokladem totožnosti (OP, či pasem). Žádost lze podat na místě, ale určitě doporučujeme vyplnit formulář předem online, pokud chcete ušetřit čas.

Doporučený postup:

  1. Vyplňte registrační formulář na webových stránkách IdentitaObcana.cz
  2. Ověřte své telefonní číslo pomocí kódu z SMS, který obdržíte po stisknutí žlutého tlačítka Zaslat SMS kód
  3. Po odeslání formuláře obdržíte ověřovací email s potvrzením registrace a dalším postupem
  4. Nakonec je třeba NIA ID aktivovat osobně na jakémkoliv z kontaktních míst Czech POINTu (mapa dostupná zde). Na místě se musíte prokázat platným dokladem.

 

Mobilní klíč eGovernmentu

Tento identifikační prostředek umožní ověření vaší totožnosti při přihlašování do online služeb pomocí QR kódu a mobilní aplikace.
Aplikace je dostupná na pro mobilní telefony s operačními systémy iOS a Android:
DOPLNIT SPRÁVNÉ LINKY

 

 

Postup založení přes datovou schránku

V případě že již máte zřízenou datovou schránku, můžete si Mobilní klíč eGovernmentu založit zjednodušeným způsobem online, dle následujícího postupu.

  1. Nainstalujte si mobilní aplikaci a nastavte preferovaný způsob přihlašování
  2. V aplikaci zvolte možnost Mám účet v datových schránkách
  3. Přihlaste se do své datové schránky na počítači přes webové stránky mojedatovaschranka.cz
  4. Klikněte na Nastavení
  5. Klikněte na Informace o schránce
  6. Klikněte na Zřízení identity v Národním bodu
  7. Klikněte na Přejít na zřízení identity v Národním bodu
  8. Udělte souhlas s předáním údajů, které o vás má portál schránky
  9. Zvolte Mobilní klíč eGovernmentu a klikněte na Založit
  10. Vygenerovaný QR kód naskenujte mobilní aplikací
  11. Potvrďte registraci nového zařízení a souhlas se založením

 

Postup založení se stávajícím identifikačním prostředkem (přes Národní bod)

Jestliže potřebujete zřídit Mobilní klíč eGovernmentu (např. pokud vám víc vyhovuje přihlašování scanováním QR kódu) a již používáte jiný identifikační prostředek, lze Mobilní klíč eGovernmentu aktivovat na IdentitOobcana.cz, Doporučujeme postupovat dle následujícího návodu.

Doporučený postup:

  1. Nainstalujte si mobilní aplikaci a nastavte preferovaný způsob přihlašování
  2. V aplikaci zvolte možnost Mám účet v Národním bodu
  3. Následně dostanete na výběr zda pokračovat na počítači či telefonu.
  4. Máte-li počítač při ruce, postupujte na identitaobcana.cz dle instrukcí a vyberte volbu Mám hotovo. Pokud nemáte při ruce počítač, po zvolení možnosti Otevřít prohlížeč budete moct pokračovat dále jen na mobilním zařízení tak jako doposud.
  5. Pro přihlášení vyberte váš stávající identifikační prostředek a přihlaste se jak jste zvyklí.
  6. Po úspěšném přihlášení se vygeneruje QR kód, který můžete nascanovat mobilním telefonem. Pokud jste stále na mobilním zařízení, zvolte možnost Spustit mobilní klíč na tomto zařízení a postupujte dále dle instrukcí
  7. Potvrďte, že se zobrazené kódy shodují.

Postup založení bez datové schránky či stávajícího přístupu k Národnímu bodu

Pokud nemáte aktivován jiný identifikační prostředek, ani datovou schránku, budete muset navštívit osobně CzechPoint. Na místě se prokážete dokladem totožnosti (OP, či pasem) a vyplníte formulář s žádostí. Doporučujeme postupovat dle následujícího návodu.

Doporučený postup:

  1. Nainstalujte si mobilní aplikaci a nastavte preferovaný způsob přihlašování
  2. V aplikaci zvolte možnost Chci si na pracovišti Czech POINT zřídit účet.
  3. Následně zadejte své telefonní číslo a pomocí zaslaného SMS kódu ho ověřte.
  4. Potvrďte souhlas s pravidly aplikace
  5. S kódem který se zobrazí v dalším kroku a platným průkazem totožnosti zajděte osobně na jakékoliv z kontaktních míst Czech POINTu  (mapa dostupná zde).
  6. Na místě podejte žádost o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě (v tomto případe Správa základních registrů)
  7. Do formuláře vyplňte identifikační kód z mobilního klíče do pole Zpráva pro příjemce
  8. Rozsah předávaných údajů nechte nastavit na datum narození a čísla elektronicky čitelných dokladů
  9. Na závěr zvolte jednorázové poskytnutí, zkontrolujte formulář a podepište, žádost bude následně zaslána k aktivaci
  10. V mobilní aplikaci můžete následně zvolit možnost Hotovo
  11. Během několika minut obdržíte potvrzovací zprávu a můžete mobilní klíč začít používat

 

Bankovní identita (BankID)

Pokud jste uživateli internetového bankovnictví jedné z podporovaných bank a nemáte zatím aktivován žádný jiný identifikační prostředek, bude pro vás tato varianta nejspíš tou nejjednodušší.

BankID je bezplatnou a dobře zabezpečenou službou, která představuje jednoduchý způsob pro ověření vaší identity za použití možností přihlášení které již máte v bankovnictví nastavené (tyto možnosti se liší dle konkrétní banky).

Pro informace o dostupnosti BankID a možnostech přihlášení prosím přejděte na sekci své preferované banky.

 

Česká spořitelna, a.s.

Přístup k BankID od ČS mají všichni klienti, kteří používají internetové bankovnictví George.

Přihlášení, je stejně jako u přístupu do George, možné jedním z následujících způsobů:

  • Mobilní aplikací George klíč (pin, otisk či faceID)
  • Heslem a potvrzením přes SMS
  • Ověřením hlasem (volání na kontaktní centrum)

Pro více informací doporučujeme navštívit přímo webové stránky banky:

Kontakt:

  • Infolinka: 800 207 207 (ze zahraničí: +420 956 777 901)

Komerční banka, a.s.

Všichni zákazníci KB, kteří využívají internetové bankovnictví MojeBanka, mají automaticky aktivované i BankID.

Přihlásit se lze, stejně jako při vstupu do MojeBanka, následujícími způsoby:

  • Mobilní aplikace KB klíč (pin, otisk, faceID)
  • Heslo a potvrzení přes SMS
  • Certifikát na čipové kartě

Pro více informací doporučujeme navštívit přímo webové stránky banky:

Kontakt:

  • Infolinka: 800 521 521 (ze zahraničí +420 955 559 550)

 

Air Bank, a.s.

Bankovní identitu od Air Bank mají od března 2021 automaticky aktivovanou všichni klienti, kteří již v minulosti navštívili osobně pobočku banky a prokázali se během návštěvy dokladem.

Pokud si nejste jisti zda máte BankID aktivované, doporučujeme ověřit ve vašem internetovém bankovnictví, v sekci Nastavení > Zabezpečení > Bankovní identita, nebo na infolince.

Přihlášení je možné opět stejnými způsoby jako do vašeho internetového bankovnictví:

  • Přes mobilní aplikaci My Air CZ (pin, otisk, faceID)
  • Při ofocení QR kódu se lze přihlásit i bez znalosti hesla

Pro více informací doporučujeme navštívit přímo webové stránky banky:

Kontakt:

  • Infolinka: +420 515 202 202

Československá obchodní banka, a.s.

Pro použití BankID od ČSOB je nutné službu nejprve aktivovat online, nebo osobně na pobočce banky.

Pro online aktivaci se přihlašte do svého internetového bankovnictví a postupujte dle podrobného návodu přímo na webových stránkách ČSOB.

Oproti ostatním bankám co poskytují službu BankID, je u ČSOB nutné si založit nové přihlašovací údaje v rámci aktivace. Přihlašování pak tedy neprobíhá stejným způsobem jak jste zvyklí u vašeho internetového bankovnictví, ale tak že tyto nově Vytvořené přihlašovací údaje vždy zadáte na Portálu ČSOB Identity, kam budete přesměrováni při zvolení tohoto identifikačního prostředku.

Přihlášení, je stejně jako u přístupu do George, možné jedním z následujících způsobů:

  • Mobilní aplikací George klíč (pin, otisk či faceID)
  • Heslem a potvrzením přes SMS
  • Ověřením hlasem (volání na kontaktní centrum)

Pro více informací doporučujeme navštívit přímo webové stránky banky:

Kontakt:

  • Infolinka: 800 300 300

MONETA Money Bank, a.s.

Pro použití BankID od MONETA Money Bank je nutné mít službu aktivovanou, což lze ověřit v internetovém bankovnictví, v sekci Nastavení.

Možnosti přihlášení jsou stejné jako do internetového bankovnictví:

  • Pomocí mobilní aplikace MONETA Smart Banka (pin, otisk, faceID)
  • Přihlášení je nutno potvrdit pomocí kódu z SMS, nebo přes push notifikaci (s možností zvolit si preferovanou variantu)

Pro více informací doporučujeme navštívit přímo webové stránky banky:

Kontakt:

  • Infolinka: +420 224 453 636
 

FAQ – Často kladené dotazy k eIdentitě a Národnímu bodu

 

Nedaří se mi přihlásit pomocí jednorázové SMS, je pro mě NIA vhodná?

S vysokou pravděpodobností ano, pokud máte k dispozici počítač a mobilní telefon. Při výběru metody přihlášení využijte doporučený postup popsaný výše.

 

Je NIA dostupná i pro děti a cizince?

Přihlášení prostřednictvím Národního bodu je založeno na uvedení osoby v ROB – tam jsou uloženy i všechny nezletilé děti a většina cizinců s dlouhodobým nebo trvalým pobytem v ČR. Získání jednotlivých prostředků je ale omezeno na věk 18+ nebo 15+.